زمان جاری : سه شنبه 12 تیر 1403 - 1:45 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 494
نویسنده پیام
nastaran1988 آفلاین


ارسال‌ها : 1
عضویت: 29 /1 /1397


داستان اصلی جومونگ
جالب است بدانید داستان این فیلم ساخته تخیل نویسنده سریال است و فقط داستان كلی سریال واقعی بود! آیا واقعا ممكن است از دو سه هزار سال پیش داستانی با این جزییات باقی بماند؟
افسانه جومونگ عنوان سریال تلویزیونی كره ای است كه به كارگردانی (لی جوهوان) از شبكه سوم سیما در حال پخش است كه با استقبال مخاطبان روبه رو شده و براساس نظرسنجی های انجام شده از سوی سازمان صدا و سیما نیز مورد تایید مخاطبان قرار گرفته است. 


شاید به همین دلیل مسئولان اداره كل تامین برنامه های خارجی سیما پس از موفقیت سریال «امپراتور دریا»، «جواهری در قصر» سراغ سریال «افسانه جومونگ» رفتند؛ سریالی كه آمیخته ای با تاریخ و افسانه است. افسانه جومونگ در ژانر حماسی رزمی آمیخته از حماسه و نبردهای رزمی، عشق، تاریخ و فرهنگ كره است. 


در میان بازیگران سریال «افسانه جومونگ» دو چهره آشنای سانگ ایل گوك، بازیگر نقش یوم جانگ در سریال «امپراتور دریا» و كیون میری، بازیگر نقش بانو چویی در سریال «جواهری در قصر» به چشم می خورد. 


سانگ ایل گوك در این سریال در نقش پرنس جومونگ ظاهر شده است. او بازی كاملا متفاوتی با سریال «امپراتور دریا» دارد و مهارت او در زمینه هنرهای رزمی سبب شگفتی سایرین می شود. اما این بار او شخصیت بسیار جذابی است .


كیون میری یا همان بانو چویی «جواهری در قصر» نیز این بار همانند نقش پیشین خود، ایفای نقشی منفی را برعهده دارد. اگرچه این بار او نقش ملكه را در این سریال بازی می كند اما می توان گفت این شخصیت نیز از بسیاری جهات شبیه به بانوی چویی است. 


افسانه جومونگ پر از خوبی و زشتی اندیشه ها، عواطف و غرایز انسانی، عشق، كینه، فداكاری، خیانت، حسادت است كه در سكانس های گوناگون شاهد آن هستید.
در این سریال نمادهایی از شخصیت و تیپ های مثبت و منفی به چشم می خورد كه هر یك نشان گر یكی از ویژگی های انسانی است.


این سریال زمینه های گوناگونی را برای جذب و اثرگذاری روی مخاطب عام دارد. به همین دلیل است كه در طول پخش ۸۱ قسمت در كره جنوبی، پرطرف دارترین تماشاگران را داشت. تعدد و تنوع شخصیت و تیپ ها و تضاد و گره افكنی های طراحی شده به گونه ای است كه بیننده تا روشن شدن نتیجه نهایی وقایع و رویدادها را دنبال می كند. تضاد و تنش های جومونگ سبب جذابیت عمیق وی شده ا ست. 


از سوی دیگر بعد از پی بردن به رازی كه پدرش فردی دیگر بوده شدیدترین تكان ها در درونش به وجد می آورد و خود را با آینده ای تیره و تار، درگیر می بیند و از طرف دیگر، توطئه های وزیر، بانوی اول، دو شاهزاده و هم چنین برخورد با پدر واقعی اش از نظر شخصیتی او را دچار فراز و فرودهایی می كند و همین مسئله سبب می شود كه با مخاطب همذات پنداری بیشتری كند. یكی از دلایل جذابیت سریال جنبش هنرمندانه شخصیت های فرعی، در كنار شخصیت های اصلی است كه غنای خوب زیبایی و جذاب و عمیق تری به شخصیت های اصلی سریال داده است.


حادثه پردازی افسانه جومونگ نیز جذابیت دارد و از ضرباهنگ خوبی برخوردار است. نورپردازی تخت و نبود كنتراست، جذابیت فضا و اثرگذاری بازی ها را با كاستی و چالش هایی رو به رو می كند. ماهیت حماسی و دراماتیك داستان ایجاب می كند تا نورپردازی به گونه ای طراحی شده كه به اثر استواری و وضوح بیشتری بخشد. این كاستی به گونه ای دیگر در گریم چهره بازیگران نیز به خوبی به چشم می خورد. به تمیزی و شفافیت چهره ها در مواردی كه شخصیت یا تیپ ها در فضا درگیری یا فعالیت های شدید فیزیكی اند، می توان از این زاویه اشاره كرد.


سریال افسانه جومونگ به دلیل پرداختن به بخشی از تاریخ كه چند كشور آسیای شرقی از جمله چین نیز در آن نقش داشتند كمی دردسرساز شد. این موضوع به خصوص پس از پخش سریال از تلویزیون ATV هنگ كنگ شدت گرفت و با تغییرات زیادی در ترجمه و متن و دیالوگ ها روی آنتن بردند كه استقلال این شبكه را زیر سئوال برد. 


زمان اصلی این سریال ۱۸۰ سال قبل از میلاد مسیح(ع) است. دوربین مداربسته جومونگ یا چومونگ در تاریخ كره جنوبی، پرنس افسانه ای نامیده شده است واطلاعات چندانی از این شخصیت وجود ندارد و به همین دلیل نویسندگان داستان از قوه تخیل خود كمك گرفتند.


این سریال نه تنها در داخل كره بلكه در سایر كشورها به خصوص كشورهای آسیایی با موفقیت به نمایش درآمد در سال ۲۰۰۶ حق پخش این سریال به ۷ كشور جهان از جمله ژاپن، تایوان، هنگ كنگ، ویتنام، سنگاپور، تایلند، مالزی، برونئی و فیلیپین فروخته شد. در آمریكا نیز كانال AZNTV پخش این سریال كره ای را آغاز كرد و شبكه سوم سیمای تلویزیون ایران نیز پخش سریال «افسانه جومونگ» را آغاز كرده است.


به روایت تاریخ گذشته كشور كره جومونگ بنیان گذار سلسله گوگو ریو بوده است. او فرزند ژنرال هموسو و بانو یوهوا بود كه پس از مرگ پدرش كه گمان می شود توسط امپراتوری هان به قتل رسیده است شاه گیوم وا، سرپرستی او را برعهده می گیرد. از آن جایی كه اطلاعات بسیار كمی درباره حوادث تاریخی مربوط به دوران پادشاهی چومونگ وجود داشت برای ساخت این سریال مطالعات بسیار كاملی انجام شد و پس از ساخت این سریال تلویزیونی با بازیگران اصلی آن تصمیم گرفتند از منطقه ای كه در گذشته بخشی از خاك كشور كره جنوبی بوده و در قلمرو پادشاهی گوگوریو قرار داشته است دیدن كنند و به همین دلیل به همراه كارگردان این سریال اواسط ماه مارس سال گذشته به پیونگ یانگ رفتند و در این سفر ۵ روزه از مقبره بنیان گذار سلسله گوگوریو، چومونگ و دیگر مكان های تاریخی متعلق به این سلسله دیدن كردند.


اگر نگاهی به تاریخ گذشته كشور كره جنوبی بیندازیم، متوجه خواهیم شد كه افسانه جومونگ داستانی حقیقی است كه ریشه در تاریخ كهن كشور كره جنوبی دارد. برای ساخت بسیاری از صحنه های مربوط به قسمت های مختلف این سریال مجوزهایی از سازمان های هنری مسئول گرفته شده است. هم چنین در این سریال نمایشی، داستان های واقعی جایگزین بسیاری از افسانه های اصلی پیرامون این شخصیت تاریخی مانند افسانه های روایت شده درباره تولد او شده است.


این سریال در سال ۲۰۰۶ چندمین جایزه از جمله بهترین جایزه بازیگری برای سانگ ایل گوك، بهترین بازیگر جدید و بهترین بازیگر سریال تاریخی را دریافت كرده است. هم چنین به همین دلیل محبوبیت شخصیت های داستان، بسیاری از این شخصیت ها نامزد دریافت جایزه MBC محبوب ترین شخصیت های داستانی شناخته شدند.


چند نكته دیگر 


داستان سریال مربوط به ۱۰۸ سال قبل از میلاد مسیح (بیش از دو سه هزار سال پیش) است در صورتی كه از لباس ها، تجهیزات، قصرها و ساختمان ها و كلا شكل و شمایل فیلم چنین می توان دریافت كه داستان حداكثر مال ۵۰۰، ۶۰۰ سال پیش است. باور كنید دو سه هزار سال پیش یك چنین امكاناتی نبود! 


كارگردان به گذشت زمان توجه نكرده است. اكنون بیست سال از به دنیا آمدن جومونگ می گذرد ولی انگار فقط جومونگ بزرگ شده است! بقیه بازیگران همان طور جوان هستند و اصلا پیر نشده اند! همه چیز همان طور باقی مانده است.


جالب است بدانید داستان این فیلم ساخته تخیل نویسنده سریال است و فقط داستان كلی سریال واقعی بود! آیا واقعا ممكن است از دو سه هزار سال پیش داستانی با این جزییات باقی بماند؟ (برگرفته از مقاله اي از روزنامه خراسان- تصاوير از همصدا)

چهارشنبه 29 فروردین 1397 - 14:17
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :